Розділ I. Загальний огляд періоду XVI-XVIII століть Загальний огляд періоду XVI-XVIII століть (частина 1)
Загальний огляд періоду XVI-XVIII століть (частина 2) Полемічна література Віршова література
Драматична література
Зародження і розвиток
шкільної драми тісно пов’язані з розвитком віршової літератури. Початковою
формою драматичної літератури на Україні були віршовані діалоги. Вони з’явилися
в перші десятиріччя XVII
століття. Авторами їх були
вчителі, а виконавцями «спудеї» (студенти) братських шкіл.
У середині XVII століття в Київському колегіумі вже з’явилися більш
розроблені драматичні твори і оформилися шкільні вистави. Характер цих творів
переважно церковний (найчастіше це були так звані різдвяні і великодні драми).
До шкільних драм звичайно додавались інтермедії або інтерлюдії, побутові
гумористичні сценки, які виставлялись в антрактах. Сюжетами їх були жартівливі
історії, народні анекдоти і т. ін.
У XVIII столітті виникають драматичні твори про події минулого. 3
драм на історичні сюжети найцікавішими є трагедокомедія Ф. Прокоповича
«Владимир, всЬхсловенороссийских стран князь и повелитель» (1705 р.) і п’єса
невідомого нам автора «Милость божія, Украину от неудоб носимых обид лядских
чрез Богдана Зиновія Хмельницкаго... свободившая» (вперше поставлена в 1728
році).
Ф. Прокопович, професор
Київської академії, а пізніше церковний і політичний діяч при дворі Петра І, у
своїй п’єсі зображає прийняття християнства Руссю і вихваляє реформи Петра І,
називаючи його продовжувачем справи Володимира. Прокопович сатирично висміює
язичеських жерців, що чинили опір Володимирові, і виводить їх під символічними
іменами: Жеривіл, Куроїд, Пияр. Проте тогочасні читачі сприймали образи цих
жерців як противників діяльності Петра І. П’єса проводить ідею боротьби за
прогрес, за передові реформи Петра І.
У п’єсі «Милость божія»
прославляється Богдан Хмельницький як визволитель мас українського народу від
гніту польських панів. У характеристиці Хмельницького поєднуються соціальний і
національний моменти. Ідея п’єси – прославлення возз’єднання України з Росією.
Проте шкільна драма не
розвивалась в напрямі до реалізму. Значно ближчими до життя були інтермедії.
Найвищого літературного
розвитку досягла інтермедія в зразках, доданих до двох драм М. Довгалевського,
які вперше були поставлені в 1736 і 1737 роках.
Інтермедії при драмах
Довгалевського не тільки змальовують побутові картинки, а й порушують соціальні
питання того часу, відбивають певною мірою погляди трудящих мас. Так, вони
говорять про взаємовідносини селян і панів, про козаків і російських солдатів
як замісників народу.
Близькою до шкільних драм і
інтермедій була вертепна драма, яка ставилася в ляльковому театрі – вертепі. З
вертепом найчастіше ходили «мандровані дяки». На Україні вертеп з’явився,
мабуть, ще в кінці XVII
століття, у XVIII столітті він уже був поширений.
Вертепна українська драма
своїм змістом і характером близька до п’єс російського і білоруського
лялькового театру. Як і інтермедії, вона теж готувала грунт розвитку комедії в
українській літературі XIX століття.
|