Розділ I. Культура Київської Русі
ВступЗа Володимира Святославича
Київська Русь була найбільшою країною середньовічної Європи. В столиці місті
Києві схрещувались торговельні шляхи із Сходу і Заходу, ішла рухлива торгівля, розквітали
різноманітні ремесла. Археологічні розкопки
підтвердили глибоку давність Києва, що дістав назву «матері городів руських».
Після утворення
Руської держави Київ, як і інші тогочасні міста, різко змінив свій вигляд. На
місці нескладних дерев’яних будівель і землянок виникли золотоверхі тереми князів
і бояр – хороми з горницями, сіньми, службами, лазнями, льохами.
Князь Володимир Святославич
багато дбав про оздоблення Києва. Повернувшись з свого походу на Корсунь (Крим),
він привіз зразки грецької скульптури (дві мідні статуї і чотирьох мідних коней).
Він збудував одну з перших кам’яних церков, яка була названа Десятинною, що
була обличкована мармуром і викликала здивування сучасників. Крім того, він
уперше завів на Русі школи: «почав брати
дітей у знатних людей і віддавати їх у книжну науку»,– пише Про нього
один з тогочасних письменників.
Ще ширше розгорнув
будівництво і культурно-освітню діяльність його син Ярослав. Він розширив Київ
і обніс Його новими валами, спорудив Золоті ворота і заклав величезний храм –
Софійський собор (1037 р.), який з деякими и після пізніших перебудов зберігся
до наших днів (у радянські часи він став державним заповідником). Ця споруда –
яскравий доказ того, що руська архітектура і живопис уже на початку XI століття були високорозвинені.
Про цю споруду з захопленням
говорив сучасник її створення: «Церковь дивна и славна всем окружным странам,
яко же ина не обрящется во всем полунощи землем от востока до запада» (церква чудова
і славиться в усіх навколишніх країнах, такої немає на всій півночі земній від
сходу до заходу).
Софія зачаровує своєю
грандіозністю і красою. Вона прикрашена мозаїками і фресками. Крім мозаїк і фресок
релігійного змісту, в Софійському соборі є і фрески нецерковного змісту: на них
зображені сцени князівського полювання, музиканти і танцюристи – народні «потішники»
(скоморохи).
Київська Софія була не
тільки місцем відправи релігійного культу. Тут відбувалися і урочисті збори,
великі князі приймали тут іноземних послів і укладали договори.
Київська Софія є яскравим
свідченням того, що для народного генія Київської Русі доступні були
найскладніші завдання техніки. Такі ж зразки руської техніки й мистецтва XI
століття збереглися і в інших містах – у Чернігові, в Новгороді, в Полоцьку і
Владимирі на Клязьмі.
Високого рівня досягнув у
Київській Русі розвиток ремесла, вироби якого високо цінились і за кордоном.
Вироби новгородських і київських ювелірів, зброярів, гончарів і досі викликають
здивування своєю тонкою і майстерною роботою.
Успіхи загальної культури
сприяли також швидкому зростанню літературного мистецтва Київської Русі. Його
основою була усна народна творчість.
Запровадження християнства
і державне піднесення Київської Русі посилили потребу в письменстві. Вже в XI столітті на Русі було чимало книжок. Ярослав Мудрий, за
давнім свідченням, був великий книголюб: «Книгам прилежа и почитане часто в
нощи и в дни» (мав схильність до книг, читав їх часто вдень і вночі). Він
зібрав багато переписувавчів і перекладачів з грецької мови на слов’янську і
часто сам працював разом з ними. При храмі Софії він організував бібліотеку.
Чимало книг було також у Києво-Печерському монастирі, який виник у другій
половині XI
століття.
Наступна сторінка: >>Книга XI-XII
століть
|