Розділ II. Літературні пам’ятки XI–ХІІ
століть
Вступ
Виникнення літописів
В міру того, як зростала
культура Київської Русі, виростав у народі інтерес до свого минулого, бажання
докладно знати події та діячів минувшини. Так виникли історичні перекази, що передавалися
усно з покоління в покоління. Вони поширювалися і в художній формі – піснях або
казках. Деякі елементи цих давніх пісень та казок збереглися в пізніших
українських колядках.
Рештки цих стародавніх
переказів є і в російських (великоруських) билинах. Оповідачі билин, селяни
руської півночі, твердо пам’ятають назву стародавньої спільної древньоруської
столиці – «славного города Києва». Героїчні подвиги билинних богатирів
розгортаються або серед південних степів («широкого чиста-поля»), де росте «ковиль-трава»
чи запашний полин, або серед дубових лісів, яких теж нема на півночі. Ясно, що
це залишки колишніх героїчних пісень Київської Русі, які не дійшли до нас у
своєму первісному вигляді. Імена князя Володимира («Красное Солнышко»),
Добрині, Альоші Поповича та інших згадуються в стародавньому письменстві як
імена історичних осіб.
З появою писемності
почалося записування історичних фактів. Записували їх або у формі коротких
заміток, або розгорнутих оповідань (по-тодішньому «сказаній»). Коли матеріалу збиралося
багато, замітки й «сказанія» зводили и одне ціле і розміщали за порядком років.
Утворювалося літописне зведення або просто – літопис.
Отже, літописом називається
зведення у хронологічному порядку коротеньких записів і докладних розповідей
про історичні події. Укладачі літописів прагнули задовольнити інтерес
сучасників до історії своєї батьківщини і свого народу, а також підтримати їх
законну гордість своєю вітчизною. Разом з тим вони мали па меті і застерегти
князів від помилок, зроблених попередниками, та сприяти успіхи м дальшого
народного розвитку.
Літописання в Київській
Русі почалося ще до часів Ярослава Мудрого.
Зміст літопису
різноманітний. Різноманітні його джерела, різні укладачі, та, незважаючи на це,
спостерігаємо в ньому єдність викладу. Через усе оповідання проводиться один
погляд на події. Цей погляд церковний. Літописці – монахи або взагалі
церковники – цілком поділяли забобонні погляди на світ. Але автори літописних
сказань зовсім не аскети, для яких земне життя чуже і які дивляться на нього
негативно. Літописці люблять рідну землю, усвідомлюють вагу її єдності і гірко
сумують, що в ній панують безладдя і розбрат.
Висока патріотична ідея –
ідея єдності Руської землі – проходить через усі оповідання літопису.
Від оповідань літопису лишається
враження великої простоти.
|