Вступне слово (частина 1)
Народна творчість і письменство
супроводять історію народу з давніх часів і до сьогодення. Вони становлять творчу
та поетичну історію народу, історію створення перших художніх творів, розказів
про подвиги славних синів свого народу, про їх трудове життя і боротьбу за волю.
Словесні художні твори знайомлять нас у формі живих, емоційно насичених картин
і образів з поглядами й прагненнями народу, його побутом, звичаями, з його
минулим і сучасним.
Так, оповідання «Добрий
заробок» І. Франка змальовує картини злиденного життя сільської бідноти в Галичині
за буржуазного ладу. Письменник не говорить загальними фразами («тяжке,
Нужденне життя», «з бідної людини всі знущались» і т. п.), а показує, як жив
бідний «халупник» Панько з своєю сім’єю в злиденній хаті в голоді й холоді, як
уся сім’я працювала, заробляючи в багатих, як податковий інспектор позбавив
Панька хати. Описані тут події не є окремим випадком, відтворенням одиничного
факту, що трапився десь, у якомусь селі. Так, як жив Панько, жили тисячі й
десятки тисяч безземельних та малоземельних селян; факт його повного розорення
через підступність податкового інспектора характеризує поведінку австрійських
урядовців того часу взагалі. В змальованих Франком картинах перед нами постають
явища, характерні для цісарської Австрії. Ці картини, що є цілком конкретними й
живими, водночас становлять собою і узагальнене відображення дійсності,
відбивають певні закономірності капіталістичного ладу взагалі.
А коли ми читаємо поему
«Прометей» А. Малишка, в нашій уяві вимальовуються події Великої Вітчизняної Війни
і, зокрема, безсмертний подвиг радянського солдата-розвідника, який щоб
урятувати село від знищення і його жителів від німецько-фашистської неволі віддав
своє життя. Зображені поетом картини теж не є простою фотографією окремого
факту, а становлять узагальнене відтворення дійсності в певних конкретних
образах. Вони характеризують подвиг не окремого радянського бійця, а дуже й
дуже багатьох, показують високий моральний дух мільйонів наших воїнів, їх
готовність віддати своє життя за Батьківщину, за народ.
Малюючи у своїх творах
життя, письменник намагається вплинути на нього, обстоює в своїх творах певні
суспільні погляди. Він не тільки виводить живі образи людей, але самим
характером змалювання виявляє своє ставлення до них. Змальовуючи дійсність письменник
виявляє свої почуття до подій і людей, що їх він зображає.
Наприклад, І. Франко в
оповіданні «Добрий заробок» виявляє свої симпатії до селянської бідноти і з
співчуттям та любов’ю змальовує її життя. Письменник засуджує такий лад, при
якому бідна людина безправна й беззахисна, а пани-урядовці можуть безкарно
знущатися з трудящих. А. Малишко, оспівуючи подвиг радянського воїна, славить
героїзм і непохитність нашої армії і нашого народу, підносить високу ідею
патріотизму, відданості соціалістичній Батьківщині, непорушної дружби народів
Радянського Союзу.
Пізнавальне (освітнє)
значення художньої літератури полягає, отже, і в тому, що вона дає знання про
дійсність, і в тому, що вона водночас підносить величезне багатство ідей,
втілених у художні, сповнені емоцій образи й картини людського життя. Твори
передових письменників минулого становлять дорогоцінну скарбницю визвольних і
патріотичних ідей. У творах радянських письменників втілено ідеї радянського
патріотизму і радянської загальнонаціональної гордості, дружби народів
Радянського Союзу, інтернаціоналізму, побудови комуністичного суспільства,
показано боротьбу за мир проти паліїв війни, переваги нашого соціалістичного
ладу над капіталістичним і т. п.
Наступна сторінка: >>Вступне слово (частина 2)
|